Duel Mastersin pelaaminen

Täältä sivulta löydät erilaisia ohjeita Duel Mastersin pelaamiseen - aina perussäännöistä erityisiin pelimuotoihin. Klikkaamalla haluamaasi aihetta aukeaa lisää tietoa.

DMF:n turnausten korttirajoitukset 

DMF:n yhteisö on pelannut ja kokenut jo paljon yhdessä, ja meille on muodostunut oma virallinen korttirajoituslistamme. Alla mainittuja rajoituksia hyödynnettään pääasiassa DMF ry:n järjestämissä turnauksissa, eli vapaissa peleissä voitte luonnollisesti vastustajan kanssa päättää teitä koskevat pelisäännöt ja -rajoitukset. Keskustelua tulevista rajoituksista käydään paljolti äänestysten kautta sekä paikallistapahtumissa, joten kannattaa olla aktiivinen halutessaan vaikuttaa rajoituksiin.

Korttirajoitukset #ERROR? alkaen:

Pakan koko: #ERROR? korttia !

Kielletyt kortit (0)

#ERROR?

Rajoitettu yhteen (1)

#ERROR?

Rajoitettu kahteen (2)

#ERROR?

Rajoitettu kolmeen (3)

#ERROR?

Duel Masters card back side

Japaninkieliset variantit

Osaa alkuperäisistä japaninkielisistä versioista ei koskaan julkaistu englanniksi niiden liian voimakkaiden kykyjen takia. Sen sijaan ne saivat heikennetyt versiot, joita ei välttämättä ole julkaistu japaniksi. 
Käytäntönämme on ollut, että sellaiset alkuperäiset japaninkieliset versiot ovat sallittuja, jotka eivät ole harhaanjohtavia. Toisin sanoen, jos mana cost, power ja kortissa olevat ikonit kuten shield trigger, blocker yms. ovat identtiset, korttia saa käyttää englanninkielisen korvikkeena - englanninkielisillä kyvyillä.

Sallitut versiot:

Cyber BrainBrain Serum (DM-01 27/110)
Deep Operation = Thought Probe (DM-02 22/55)
Wicked Soul Reincarnation = Intense Evil (DM-06 61/110)
Curse Totem = Cryptic Totem (DM-07 47/55)
Skeleton ViceCranium Clamp (DM-08 27/55)

Brain Serum TCG and OCG variantsThrought Probe TCG and OCG variantsIntense Evil TCG and OCG variantsCryptic Totem TCG and OCG variantsCranium Clamp TCG and OCG variants

Pakan rakentaminen

Länsimaisessa Duel Mastersissa (TCG) pakassa on oltava vähintään 40 korttia, ja pakka on pystyttävä sekoittamaan käsin ilman apuvälineitä. Pakassa saa olla enintään neljä kappaletta samannimistä korttia. Pakassa voi olla minkätahansa verran sivilisaatiota, mutta ainakin aluksi kannattaa pelata maksimissaan kaksisivilisaatioisella pakalla.

Käytä olentoja, sillä niitä tarvitaan vastustajan nujertamiseen. Lisäksi on tärkeää, että pakassasi on keinoja päästä eroon vastustajan isommista olennoista, jos käytät pelkästään halpoja tai nopeita olentoja. Manahinnoiltaan liian kallis pakka harvoin voittaa. Korttien manahintojen on hyvä lähteä kahdesta tai viimeistään kolmesta manasta.

Saatuasi pakkasi kokoon aloita sillä pelaaminen. Vähennä niitä kortteja, joita harvemmin käytät ja lisää puolestaan niitä kortteja, joita käytät useasti. Muista kuitenkin neljän samannimisen kortin raja.

Valmistelut

Pelaajat tekevät seuraavat valmistelut ennen varsinaista peliä:
1. Sekoita pakkasi.
2. Aseta viisi (5) korttia niitä katsomatta pakkasi päältä pakkasi vasemmalle puolelle riviin kuvapuoli alaspäin. Nämä ovat kilpesi, joiden läpi vastustajasi on päästävä, ennen kuin voi tehdä loppuiskun.
3. Nosta viisi (5) korttia pakkasi päältä.
4. Päättäkää kumpi aloittaa satunnaisesti, esimerkiksi nopalla.

Pelin tavoite

Pelin tavoitteena on päästä kaikkien vastustajan kilpien lävitse ja tehdä häneen loppuisku blokkaamattoman olentosi hyökkäyksellä.

Vuoron kulku

1. Aloita vuorosi.
2. Suorista käännetyt kortit ensin taistelualueeltasi ja sitten mana-alueeltasi.
3. Nosta yksi (1) kortti. Kortin nostaminen tarkoittaa pakkasi päällimmäisen kortin siirtämistä käteesi. Jos aloitit pelin ja tämä on aloitusvuorosi, jätä kortti nostamatta. Viimeisen pakkakorttisi nostettuasi tai pakan loputtua häviät pelin.
4. Lisää enintään yksi (1) kortti kädestäsi mana-alueellesi manakortiksi ylösalaisin. Moniväriset kortit laitetaan mana-alueelle käännettynä (lukee korteissakin). Mana-alueellasi olevat kortit tuottavat kortin omien sivilisaatioiden Manaa, joista täsmälleen yhtä vapaavalintaista sivilisaatiota voidaan käyttää jonkin kortin manahintaa maksettaessa. Näin ollen kaksivärinen kortti vaatii aina vähintään kahden (eri sivilisaatiota tuottavan) kortin kääntämisen sen manahintaa maksettaessa.
5. Voit käyttää kortteja kädestäsi kääntämällä yhden jokaista kortin sivilisaatiota olevan eri manakortin jokaista kortin eri sivilisaatiota kohden, kuitenkin yhteensä kortin vasemmassa yläkulmassa ilmoitetun manahinnan verran.  Olennot menevät kutsuttaessa taistelualueellesi kilpiesi eteen. Olennoilla on kentälle laittamisvuorollaan kutsumissairaus, ja ne eivät voi hyökätä. Loitsut menevät käytön jälkeen hautausmaalle pakan oikealle puolelle kuvapuoli ylöspäin. Pelaajat saavat katsoa toistensa hautausmaan kortteja, milloin haluavat. Jos et pysty tekemään kaikkea mitä käyttämäsi kortti käskee, riittää että teet kaiken minkä pystyt.
6. Voit hyökätä taistelualueesi olennoilla kääntämällä niitä. Voit oletusarvoisesti hyökätä vain joko vastustajasi kilpiin, vastustajaasi tai tämän käännettyihin olentoihin. Kilpiin hyökkääminen lasketaan pelaajaan hyökkäämiseksi. Tämän vaiheen aikana et voi enää käyttää kortteja, vaikka manaa vielä olisikin. Peli loppuu, kun yksi pelaaja pääsee toisen pelaajan kilpien loputtua tekemään loppuiskun, tai kun toinen pelaaja nostaa viimeisen pakkakorttinsa tai jos pelaajan pakka kuluu loppuun muulla tavalla.
7. Lopeta vuorosi, minkä jälkeen vastustajasi aloittaa vuoronsa, ja toistaa nämä vuoron vaiheet.

Japanilaisen formaatin erot länsimaiseen formaattiin

Japanilaisessa Duel Mastersissa pakassa on oltava tasan 40 korttia, minkä lisäksi käytössä voi olla enintään kahdeksan erikoiskorttia hyperavaruusalueella (Hyperspatial zone), joihin myös pätee enintään neljän samannimisen kortin raja.

Tämän lisäksi 20.3.2017 japanilaisen formaatin puolella tehtiin ensimmäinen iso sääntömuutos, joka sisälsi seuraavat kohdat:
1. Useampaa kuin yhtä kilpeä murrettaessa kilvet eivät enää murru yksitellen vaan kerralla samanaikaisesti. Tämän seurauksesta OCG:ssa murron jälkeen lisätyt kilvet säästyvät, vaikka murtajalla olisi vielä murtokapasiteettia jäljellä.
2. Vuoron alussa aktivoituvat kyvyt eivät aktivoidu enää ennen taistelualueen ja mana-alueen korttien suoristamista vaan vasta tämän jälkeen. Tästä huolimatta Silent Skill -kyvyt voidaan vielä käyttää, sillä ne aktivoituvat viiveellä sen jälkeen kun kaikki muut suoristettavat olennot on suoristettu.

Lisää säännöistä

Täältä löydät WotC:n aikoinaan julkaiseman Duel Masters -demon.

Alta löydät englanninkieliset ja japaninkieliset versiot Duel Mastersin yleispelisäännöistä. Englanninkielinen versio on pääosin Duel Masters Wikin kääntämä ja Duel Masters Rebornin hienosäätämä, ja se sisältää paljon hyvin karkeita käännöksiä, joten kannattaa suhtautua pienellä varauksella sen sisältöön. Käännöstä tullaan parantamaan ajan kuluessa. Tulemme mahdollisesti myös tarjoamaan suomenkielisen version TCG-sääntöihin riippuen kiinnostuksesta ja resursseista.

General Game Rules PDF

総合ゲームルール PDF

Duel Masters Finland ry on päättänyt ettei sovella TCG-turnauksissaan kaksoiskorvaussääntöä (Double Substitution Rule), mikä tarkoittaa sitä että korvaavia tapahtumia saa ketjuttaa toisiinsa, kuten esimerkiksi Pulsar Treen ja Mihail, Celestial Elementalin kykyjä.

Duel Masters Finland ry on myös muuttanut Gigamantiksen ja Jack Viper, Shadow of Doomin kyvyt seuraaviin muotoihin, jotta niiden käytettävyys parantuisi:
Whenever another of your nature creatures is put into your graveyard from the battle zone, put it into your mana zone.
Whenever another of your darkness creatures is put into your graveyard from the battle zone, you may return it to your hand.

Alta löydät merkittävimpiä kysymyksiä joita DMF:n yhteisö on esittänyt.


K: Jos olento ei pysty hyökkäämään ollenkaan tai se ei voi hyökätä tarjolla oleviin kohteisiin, tai jos sen on pakko hykökätä, voiko sen kääntökyvyn (Tap ability) kuitenkin halutessaan käyttää? Esimerkiksi voiko Gigaslugin kääntää Phantasmal Horror Gigazaldin, Deadly Fighter Braid Clawin kääntää Lava Walker Executon tai La Ura Gigan, jolla ei ole olentoja hyökättävänään, kääntää Arc Bine, the Astoundingin kääntökyvyn aktivoimiseksi?
V: Ei voi, koska kääntökyky käytetään hyökkäämisen sijaan, joten jos olento ei voi hyökätä ei ole mitään hyökkäystä mitä korvata. Jos taas olennon on pakko hyökätä, on se valittava muiden mahdollisuuksien, kuten Tap-kyvyn tai hyökkäämättömyyden, sijaan. On kuitenkin huomattava, että jos La Ura Gigalla olisi olento hyökättävänä, niin sen voisi kääntää Arc Bine, the Asotundingin kääntökyvyn aktivoimiseksi.

K: Onko korttien käyttämisjärjestyksellä väliä? Esimerkiksi jos käytän ensin Invincible Abyssin ja vasta tämän jälkeen Slash and Burnin, aktivoituuko Slash and Burnin kyky Invicinble Abyssillä tuhoutuneita kortteja kohden?
V: Lyhyesti sanottuna on. Slash and Burnin kyky käynnistyy vasta kun kortin käyttää, eikä se voi aktivoitua sitä ennen tapahtuneista asioista, vaikka ne olisivatkin koko loppuvuoron ajan voimassa. Näin ollen on yleisesti järkevämpää käyttää ensin Slash and Burn ja vasta tämän jälkeen Invincible Abyss.

K: Jos joky kyky tai efekti aktivoituu toisen loitsun tai kortin kyvyn aikana, mitä tapahtuu? Esimerkiksi jos yhdellä pelaajalla on Ice Vapor kentällä, ja toinen pelaaja käyttää Crystal Memoryn kortin hakemiseen hänen kätensä ollessa tyhjä, niin hylkääntyykö haettu kortti vai ei?
V: Jos käynnistyvä kyky (trigger ability) ilmenee loitsun käyttämisen tai toisen käynnistyvän kyvyn aikana, tämä käynnistyvä kyky odottaa, kunnes koko loitsu on täysin päättynyt tai vaihtoehtoisesti aikaisemmin käynnistynyt kyky on päättynyt. Näin ollen edellä mainitussa esimerkissä Crystal Memorylla haettu kortti hylkääntyy.

K: Onko mahdollista yhdistää toisiinsa kahta korvaavaa tapahtumaa, eli voiko Pulsar Treellä estää oman kilpensä murtumisen samalla kun estää Pulsar Treen tuhoutumisen Mihail, Celestial Elementalilla?
V: Kyllä ja ei. TCG:n puolella näin voi Duel Masters Finlandin puolella tehdä ihan turnaustasollakin, mutta yleisesti on olemassa kaksoiskorvaussääntö (Double Substitution Rule), joka estää kahden korvautuvan tapahtuman yhdistämisen toisiinsa. Näin ollen DMF:n ja TCG:n puolella Pulsar Treellä voisi estää kilven murtumisen ja Mihail, Celestial Elementalilla voisi estää tästä seuraantuvan Pulsar Treen tuhoutumisen, mutta esimerkiksi OCG-puolella DMF:kin soveltaa kaksoiskorvaussääntöä, jolloin Mihail, Celestial Elementalilla ei voi korvata Pulsar Treen tuhoutumista sen korvatessa kilven murtumista.

K: Jos Corilen kyvyllä laittaa vastustajansa evoluutio-olennon pakan päälle, tarvitseeko vastustajan paljastaa järjestystä, jonka hän määrittää näille korteille pakan päälle? Esimerkiksi jos Corile kohdistaa kykynsä vastustajan Wise Starnoid, Avatar of Hopeen, jonka alla on Kolon, the Oracle ja Emeral, ja seuraavalla vuorolla vastustaja evolvoi ja hyökkää Wise Starnoid, Avatar of Hopella lisäten kilven pakan päältä, niin tulkinnasta riippuen vastustaja tietää lisättävän kilven olevan esimerkiksi Kolon tai Emeral. Tämä voi ratkaista pelin estäessään bluffin.
V: Jos jokin kyky tai efekti aiheuttaa useamman kuin yhden kortin samanaikaisen laittamisen johonkin tiettyyn pakan kohtaan, niin kyseisen pakan omistaja voi päättää näille järjestyksen. Pakan omistaja ei ole velvoitettu paljastamaan tätä järjestystä. Tässä tapauksessa Corile laittaa evoluutio-olennon vastustajan pakan päälle, missä olento jakaantuu erillisiksi korteiksi, jolloin vastustaja saa päättää korttien järjestyksen. Tässä vaiheessa kortit ovat jo pakassa, jolloin järjestys ei ole julkinen.

K: Jos Petrova, Channeller of Sunsilla valitsee Giant-rodun, niin saavatko myös Giant Insectit voimalisän? Entä voinko valita Dragonin, vaikka se ei varsinaisesti ole rotu?
V: Ei ja kyllä. TCG:ssä kaikki kyvyt, jotka mainitsevat jonkun tietyn rodun, niin tämä koskee juuri täysin tuota rotua. Jonkinlaisena poikkeuksena tähän on Dragon-rotuiset olennot, joihin joissakin kyvyissä ollaan viitattu pelkällä Dragon-sanalla, sillä kyseessä ei varsinaisesti rotu vaan termi, jolla viitataan tietyn sanan sisältäviin rotuihin. Petrova, Channeller of Sunsilla pitää kuitenkin nimenomaan valita rotu, ei rodussa olevaa sanaa, jolloin Dragonien tapauksessa on selkeästi valittava joko Armored, Volcano, Earth tai Zombie Dragon. Giant Insectien ja Giantien tapauksessa Petrova, Channeler of Sunsin kyvyllä on valittava juuri jompi kumpi. OCG:ssa tilanne taas on erilainen, ja Petrova, Channeler of Sunsillakin voi valita rodun osana olevan sanan, jolloin Giant-valinnalla myös Giant Insectit saavat voimaa ja Human-valinnalla myös Human Bakut saavat voimaa.

K: Kun kilpiä murtuu vähintään kaksi kerrallaan, missä järjestyksessä ne tulevat omistajansa käteen?
V: Riippuu formaatista. TCG:ssä kilvet murtuvat käteen yksi kerrallaan, vastustajan valitsemassa järjestyksessä, mutta OCG:ssa ne murtuvat käteen samanaikaisesti, jolloin mahdolliset Shield Triggerit saa käyttää haluamassaan järjestyksessä. OCG:hen tämä sääntö muutettiin todennäköisesti Super Shield Triggerien tehostamiseksi.

K: Jos triplamurtaja on murtanut kaksi vastustajan kilpeä, ja toisesta murretusta kilvestä tulee tulee Mana Nexus lisäten kortin mana-alueelta kilveksi, niin jääkö tämä kilpi murtumatta?
V: Ei, tässä tilanteessa Mana Nexuksellakin lisätty kilpi murtuu, sillä olennolla on vielä murtokapasiteettia jäljellä. Toisin sanoen jos maailmanmurtajan (World Breaker, murtaa kaikki vastustajan kilvet) murtaessa kilpiä, kilpialueelle tulee lisää kilpiä, murtaa tämä maailmanmurtaja myös lisäkilvet, sillä sen murtokapasiteetti on loputon.

K: Pelaaja, jolla on kolme kilpeä, on tuplamurtajan kohteena ja ensimmäisestä murretusta kilvestä paljastuu Volcanic Arrows. Voiko tässä tapauksessa pelaaja valita murtuvan kilven hautausmaalle laitettavaksi Volcanic Arrowsilla tai tuhota murtavan olennon, näin ollen jättäen yhden kilven jäljelle?
V: Vastustaja valitsee murtuvat kilvet yksi kerrallaan, jolloin Volcanic Arrowsin kyky aktivoituu valintojen välissä. Näin ollen kaksi kilpeä murtuu ja yksi päätyy Volcanic Arrowsilla hautausmaalle. Tämä tapahtuu myös vaikka Volcanic Arrows poistaisi murtavan olennon kentältä, sillä murtoprosessi on jo käynnistetty, ja vastustajan täytyy vain valita murtuvat kilvet yksitellen.

K: Onko mahdollista käyttää Rapid Reincarnation Kyrstron, Lair Delveriin, ja laittaa Rapid Reincarnationin avulla Velyrika Dragon kentälle, jolla puolestaan hakee Überdragon Bajulan pakasta käteen ja laittaa vasta tämän jälkeen kyseisen Überdragon Bajulan Kyrstron, Lair Delverin tuhoutumiskyvyllä Velyrika Dragonin päälle kentälle?
V: Kyllä on. Rapid Reincarnation on loitsu, joten sen kyky tulee käyttää ensin kokonaan loppuun. Rapid Raincarnation käytön aikana sekä Kyrstron, Lair Delverin tuhoutumisesta käynnistyvä kyky että Velyrika Dragonin kentälle laittamisesta käynnistyvä kyky menevät jonoon, jolloin niiden käyttämisjärjestyksen voi valita Rapid Reincarnationin päätyttyä. Tässä tilanteessa voit siis valita käyttäväsi Velyrika Dragonin hakemiskyvyn ensin ja heti perään laittaa heatun Überdragon Bajulan kentälle Velyrika Dragonin päälle.

K: Voiko blokkeri blokata itseensä kohdistuvan iskun?
V: Ei voi. Vaikka periaatteessa korttiin kirjoitettu kyky mahdollistaisi tämän, niin blokkeri uudelleen ohjaa hyökkäyksen toisesta kohteesta itseensä, eli blokkeri ei voi uudelleen ohjata itseensä kohdistuvaa hyökkäystä itseensä. Blocker-kyky on myöhemmin muotoiltu DMR-17-setistä alkaen seuraavasti selvyyden vuoksi: "Blocker (You may tap this creature and change the target of the opponent's creature to this creature)".

K: Jos Smash Warrior Stagrandulla hyökkää Tajimal, Vizier of Aquaan, niin saako myös Smash Warrior Stagrandu kykynsä ansiota lisävoiman?
V: Ei saa. Vaikka Smash Warrior Stagrandu tuliolentona aktivoikin Tajimal, Vizier of Aquan kyvyn, niin Smash Warrior Stagrandun valitessa hyökkäyksen kohdetta, Tajimal, Vizier of Aqua ei vielä ole päätynyt taisteluun Smash Warrior Stagrandua vastaan, eikä se näin ollen täytä Smash Warrior Stagrandun lisävoiman vaatimuksia.

K: Jos pelaaja hyökkää ainoalla olennollaan ja Tropic Crawler blokkaa tämän hyökkäyksen, niin tuhoutuuko Tropic Crawler vaiko ei?
V: Tropic Crawler ei tuhoudu. Hyökkäysvaihe kostuu viidestä alavaiheesta: hyökkäyksen julistaminen, blokkauksen julistamien, taistelu, suora hyökkäys ja hyökkäyksen loppuminen. Hyökkäys keskeytyy blokkauksen julistamiseen, jolloin Tropic Crawlerin kyky aktivoituu palauttaen hyökkäävän olennon käteen ennen varsinaista taisteluvaihetta ja voimien vertailua, jolloin Tropic Crawler säilyy käännettynä kentällä.

K: Necrodragon Jagraveenillä ja Necrodragon Bryzenagalla on rotuna Dragon Zombie. Lasketaanko nämä Zombie Dragoneiksi? Entä onko Kulus, Soulshine Enforcer Berserker, vaikka siinä lukeekin Beserker?
V: Dragon Zombiet ovat Zombie Dragoneita ja Kulus, Soulshine Enforcer on Berserker. Näiden korttien kohdalla on tapahtunut painovirhe.

K: Jos Kachua, Keeper of the Icegatella hakee Dragonin kentälle, ja kehittää tämän Überdragon Bajulaksi, niin tuhoutuuko Überdragon Bajula vuoron lopussa Kachua, Keeper of the Icegaten kyvyllä?
V: Ei tuhoudu, sillä Kachua, Keeper of the Icegaten kyky on lukittunut Überdragon Bajulan alla olevaan Dragoniin, joka ei ole enää taistelualueella itsenäisenä olentona (korttina kylläkin), eikä siihen näin ollen voi kohdistaa Kacha, Keeper of the Icegaten kykyä. TCG:ssä tilanne on mahdollinen vain jos Kyrstron, Lair Delver tuhoutuu Kachua, Keeper of the Icegaten kääntökyvyn käyttämisen jälkeen.

K: Voiko olennoilla hyökätä tai blokata samanaikaisesti?
V: Ei voi, vaan nämä tapahtuvat aina yksitellen.

K: Voiko Soulswapilla laittaa kentälle 7-manaisen olennon, vaikka manakortteja olisi ollut vain kuusi kappaletta juuri ennen loitsun käyttämistä?
V: Jos Soulswapilla lisättävä olento aiheuttaa sen, että mana-alueella on valintahetkellä vähintään seitsemän manaa, niin silloin Soulswapilla voi valita ja laittaa kentälle 7-manaisen olennon.

K: Voiko Kuukai, Finder of Karmalla blokata useamman kuin yhden hyökkäyksen vuoron aikana?
V: Kyllä voi, jos se vain selviää taikka kykenee blokkaamaan vielä ensimmäisen blokkauksen jälkeen. Sama koskee Ikaz, the Spydroidia, jos sillä valitsee itsensä (toki toisellakin suoristetulla kortilla voi jälleen blokata).

K: Voiko Purple Piercerin blokata Tajimal, Vizier of Aqualla?
V: Tajimal, Vizier of Aqua on valo-vesiolento, jolloin se lasketaan valo-olennoksi, eikä se näin ollen voi blokata Purple Pierceriä.

K: Voiko monivärisiä loitusja, joissa on valoa, vielä käyttää, jos Alcadeias, Lord of Spirits on kentällä?
V: Alcadeias, Lord of Spirits kieltää kaikkien paitsi valoloitsujen käyttämisen. Monivärinen loitsu, jossa on valoa, on myös valoloitsu, joten sen voi vielä käyttää.

K: Tuhoutuvatko moniväriset olennot, joissa on pimeyttä, kun Ballom, Master of Death kutsutaan kentälle?
V: Ballom, Master of Death tuhoaa kaikki paitsi pimeysolennot. Monivärinen olento, jossa on pimeyttä on myös pimeysolento, eikä se siis tuhoudu. Hieman vastaava tilanne kuin Alcadeias, Lord of Spiritsin kohdalla.

K: Jos Shaman Broccoli laitetaankin tuhoutumisen sijaan manaksi, niin saako Mongrel Manilla nostaa kortin?
V: Ei saa, sillä tuhoutumista ei tapahdu eikä näin ollen Mongrel Manin kyky voi aktivoitua.

K: Jos Bat Doctor, Shadow of Undeath palautetaan hautausmaalle laittamisen sijaan Jack Viper, Shadow of Doomin kyvyllä käteen, niin aktivoituuko Bat Doctor, Shadow of Undeathin kyky?
V: Kortti lasketaan tuhoutuneeksi, kun se on laitettu kentältä hautausmaalle. Varsinaisen Jack Viper, Shadow of Doomin kykytekstin mukaan tuhoutumista ei siis tapahtuisi tässä tilanteessa, mutta DMF on muokannut Jack Viper, Shadow of Doomin kyvyn muotoon, jossa se palauttaa kortin vasta hautausmaalta eikä kentältä käteen. Näin ollen DMF:n yhteisössä Bat Doctor, Shadow of Undeathin kyky aktivoituu.

K: Mitä tapahtuu jos Jack Viper, Shadow of Doomia kentällä hallitseva pelaaja kutsuu Death Cruzer, the Annihilatorin?
V: Koska DMF on muuttanut TCG:ssä Jack Viper, Shadow of Doomin kyvyn korvauskyvystä normaaliksi aktivoituvaksi kyvyksi, joka täyttyisi vasta kun Jack Viper, Shadow of Doom itsekin on menossa hautausmaalle samanaikaisesti muiden olentojen kanssa, niin DMF:n muutoksella mikään kortti ei voi palata käteen, kun pelaaja kutsuu Death Cruzer, the Annihilatorin.Alunperin Jack Viper, Shadow of Doomin kyky on korvauskyky, jotka toimivat normaaleihin aktivoituviin kykyihin nähden eri tavalla siten, että ne tulee aktivoida heti muiden kykyjen ja loitsujen käytön aikana (luonnollisesti ennen kentältä poistumista). Näin ollen ilman DMF:n muutosta Jack Viper, Shadow of Doomin korvauskyky aktivoituisi ennen varsinaista tuhoutumista, jolloin Jack Viper, Shadow of Doom olisi ainoa kortti, jota ei voisi palauttaa käteen tuhoutumisen sijaan. Jos Jack Viper, Shadow of Doomia olisi kaksi kappaletta kentällä, ne sallisivat toistensa palauttamisen käteen tuhoutumisen sijaan.

K: Jos vastustaja tuhoaa Kip Chippotton ja Bolshack Dragonin Apocalypse Visellä, voinko käyttää Kip Chippotton kyvyn suojaamaan Bolshack Dragonin?
V: Kyllä. koska Kip Chippotto ja Bolshack Dragon ovat tuhoutumassa samanaikaisesti (eivätkä siis vielä ole muutenkaan tuhoutuneet). Näin ollen Kip Chippotton kyky voi aktivoitua (se tuhoutuu omalla kyvyllään eikä varsinaisesti Apocalypse Visen kyvyllä) ja Bolshack Dragon säästyy.

K: Jos kaksi saman pelaajan Simian Warrior Grashia tuhoutuu samanaikaisesti, niin kuinka monta manakorttiaan vastustaja laittaa hautausmaalle?
V: Koska Simian Warrior Grashien kyvyt ovat tuhoutumiskykyjä (Put in Grave abilities) lisätään ne odottavaan tilaan (mutta ne eivät varsinaisesti aktivoidu tässä vaiheessa vielä) heti, kun nähdään että ne ovat tuhoutumassa. Kun Simian Warrior Grashit ovat päässeet hautausmaalle ja tuhoutumisen voidaan katsoa loppuneeksi, aktivoituvat niiden kyvyt. Jos jostain syystä vain yksi Simian Warrior Grash päätyisi hautausmaalle, jäisi tuhoutumiskyvyt sitä kohden aktivoitumatta, jolloin vastustaja laittaisi kaksi manakorttiaan hautausmaalle. Oletetaan tässä että molemmat Simian Warrior Grash päätyvät hautausmaalle. Koska molempien Simian Warrior Grashien kyvyt lisätään odottavaan tilaan molempien ollessa kentällä, laittaa vastustaja neljä manakorttiaan hautausmaalle.

K: Mitä tapahtuu jos käyttää Deklowaz, the Terminatorin kääntökyvyn, minkä seurauksena vastustajan Aqua Skydiver tuhoutuu, ja vastustaja haluaa palauttaa sen tuhoutumisen sijaan käteen?
V: Korvauskyvyt voidaan käynnistyvistä ja aktivoiduista kyvyistä sekä loitsuista (Trigger and Activated abilities and Spells) poiketen käyttää muiden kykyjen ja efektien purkamisen aikana. Näin ollen jos vastustajasi mielii palauttaa Aqua Skydiverin käteen, tapahtuu tämä välittömästi, minkä seurauksena Aqua Skydiver hylkääntyisi “3000 tai alle”-iskevänä olentona kädestä hautausmaalle.

K: Jos käyttää Transmogrifyn ja valitsee tuhottavaksi Shaman Broccolin, mutta käyttäkin tämän korvauskykyä laittamaan Shaman Broccolin mana-alueelle tuhoutumisen sijaan, niin aktivoituuko Transmogrifyn kyvyn loppuosa?
V: Kyllä aktivoituu, sillä aktivoitumisehto koetettiin täyttää. Ei haittaa vaikka tuloksena oli ehdon korvaus toisella tapahtumalla. Transmogrifyn kyvyn loppuosa ei voi kuitenkaan aktivoitua jos itsellä ei ole kentällä tuhottavia olentoja, sillä tällöin ehtoa ei voi edes yrittää täyttää.

K: Gigastand on tuhoutumassa vastustajan vuorolla ja pelaaja päättää palauttaa Gigastandin käteen tuhoutumisen sijaan. Tästä seuraa käsikortin hylkääminen. Onko mahdollista laittaa tätä kautta Terradragon Arque Delacerna hylkäämisen sijaan kentälle?
V: Kyllä, myös silloinkin kun sovelletaan kaksoiskorvaussääntöä, sillä Gigastandin kyky jakautuu korvausosaan, joka sisältää ehdon (tuhoutuminen) ja valinnaisen korvaavan seurauksen (käteen palauttaminen). Seurauksesta erillään aiheutuu toinen kyky (käsikortin hylkääminen), ja tässä kohtaa voi vapaasti käyttää Terradragon Arque Delacernan korvauskyvyn kortin hylkäämiseen ilman että se rikkoo kaksoiskorvaussääntöä (vaikka DMF ei sitä muutenkaan sovella).

Korttirajoitukset - OCG (Päivitetty 1.3.2018)

Nämä ovat Takara Tomyn jakamat viralliset rajoituslistat. Saadaksesi lisätietoja listatuista korteista, klikkaa linkkejä. Käytämme DM Wiki –yhteisön tarjoamia käännöksiä. Erityiskiitos Yami Michaelille!

Kielletty kombo

Batorai Edge, Blazing Sword (DMX18 1a/50) + MaltNEXT, Ultra-War Dragon Edge

Kielletyt kortit

Jack, Bei B NEW!!
Milzam, Spirit of Miracles (DM-29 S1/S5)
Giovanni the 10th, Thunder Mecha King (DM-36 15/110)
Geo Baribari Miranda (DMR-01 104/110)
Deis Magician, Ranger of Gaia (DMR-03 19/54)
Transmogrify (DM-10 21/110)
Amaterasu, Founder of the Blue Wolves (DM-31 10/55)
Hyperspatial Vice Hole (DM-37 29/55)
The Door of Miracle and Mystery (DM-26 49/55)
Emperor Chirico (DM-32 S3/S10)
Mad Romanoff, the Wicked God (DMC-58 3/16)
Crest of Mother (DM-24 30/110)
Cyber Brain (JP DM-01 52/110)
Aquan (JP. DM-04 10/55)
King Alcadeias, Holy Gaia (DM-26 S3/S5) 
Cursed Totem (JP. DM-7 19/55) 
Inferno Gate (DM-19 27/110) 
Soul Advantage (DM-28 27/110) 
Soulswap (DM-10 25/110) 
Hell Slash (JP. DM-6 57/110) 
Skeleton Vice (JP. DM-8 14/55) 
Slash Charger (DM-9 32/55) 
Bombazar, Dragon of Destiny (DM-10 9/10) 
Aqua Patrol (DM-15 2/55)  
Future Slash (DM-6 55/110)

Rajoitettu Yhteen

Demon Wolf, Betrayal Moonlight Castle NEW!!
Dragment Innovation NEW!!
Heaven's Rosia, True Dragon Edge NEW!!
Hyperspatial Gallows Hole NEW!!
Magnum, Shortshot NEW!!
Nothing Zero, Secret Destruction NEW!!
Rafululu, Sound Faerie NEW!!
Babelginus, Demonic Dragon 
Earth Ripper, Talon of Rage 
Fighting Musubi
Sanmadd, S-Rank Tribe 
Scramble Change
Unidentified Objective 
Deis Optimus, the Invincible (DMR-02 S5/S5)
Black Psycho, Revenge (DMR-17 5/94)
Goemonkey!, Snake-Handed Boss (DM-36 39/110)
Evil Heat, Screaming Demon Dragon
Mega Manalock Dragon (DMR-17 S8/S10)
FORBIDDEN STAR ~World's Last Day~ (DMR-23 FFL1a/FFL5, FFL2a/FFL5, FFL3a/FFL5, FFL4a/FFL5, FFL5a/FFL5)
Boaroaxe, Evil Tomahawk (DMX-18 16a/50)
Faerie Gift (DM-14 69/110)
Force Again (DM-31 25/55) 
Galamuta, Matchless Fear Lord (DM-13 S5/S5)
Welcome Hell, Supreme Devil King Palace (DMR-16 V1a/V1) 
Dokindam X, The Legendary Forbidden (DMR-19 FL1b/FL1, FL1b/FL1)
Bolmeteus Sapphire Dragon (DMC-27 4/55)
Eureka Program (DMR-05 22/110) 
Violent Dragon Alarm (DMR-14 51/55) 
Deis Magician, Ranger of Gaia (DMR-03 19/54)
Upheaval (JP DM-10 26/110) 
Mystery Cube (DMR-09 39/110)
Hyperspatial Green White Hole (DMR-02 31/54)
Onimaru "Head", Victory Rush (DMR-06 V1/V1) 
Kubrick, Spiral Accelerator (DMR-08S 5/7)
Ghastly Drain (DM-03 27/55)
Kiryu Jilves, Gaia's Roar (DM-25 35/55)
Mystery Hippo (DM-39 34/55)
Gachinko Roulette (DMR-07 35/55)
Positron Sign (DM-32 15/110)
Onishura, Golden Twins (DMR-08 S5/S5)
Parlock's Miracle Fever (DMR-01 21/110)
Moors, the Dirty Digger Puppet (DM-16 27/55)
Hogan Blaster (DM-39 26/55)
Savage Earth (DM-27 12/55)
Aqua Melge (DM-37 10/55)
Come On Pippi (DMR-03 26/54)
Seventh Tower (DM-14 109/110)
Bolbalzak Ex (DMX-04 S5/S5)
Geo Crashing Miranda, the Dimensional Force (DMR-01 104/110)
Surprise illusion (DM-20 35/55)
Colorful Dance (DM-27 30/55)
Hyperspatial Dravita Hole (DM-37 23/55)
Orochi of the Hidden Blade (DM-29 2/55)
Shrine of Rebirth (DM-36 69/110)
Dandy Eggplant (DM-17 55/55)
Hydro Hurricane (DM-04 23/55)
Falconer, Lightfang Ninja (DM-29 37/55)
Cosmic Darts (DM-12 7/55)
Hanzou, Menacing Phantom (DM-29 3/55)
Paradise Aroma (DM-16 42/55) 
Spiral Gate (DM-01 40/110) 
Inferno Sign (DMC-48 24/44) 
Streaming Shaper (JP DM-03 11/55) 
Emeral (DM-93 14/55) 
Astral Reef (JP. DM-04 2/55) 
Nariel, the Oracle (DM-08 11/55) 
Miraculous Snare (DM-11 4/55) 
Cloned Nightmare (DM-12 26/110) 
Infinity Dragon (DM-22 15/55) 
Miraculous Plague (DM-11 S3/S5) 
Überdragon Bajula (DM-08 S4/S5) 
Bajula's Soul (DMC-39 12/33)

Vapautetut kortit (Rajoittamattomia)

Aqua Hulcus 
Deep Operation (JP DM-02 26/55) 
Sir Virginia, Mystic Light Insect (DM-30 44/55)
Heavy, Dragon God (DMC-40 2/14)
Judgement of the Flame's Spear and the Water's Blade
Mist Rias, Sonic Guardian (DM-04 13/55) 
Pacific Champion (DM-13 9/55) 
Dark Hydra, Evil Planet Lord
Rolan, the Oracle (DM-36 12/110)
Perfect Galaxy
Romanesk, the Dragon Wizard (DM-25 S4/S5) 
Mil Armor, Mecha King Vizier (DMC-52 4/10)
Prince Avaraldo, Cavalier of Thunder (DM-28 4/110)

Duel Masters -formaatit voi karkeasti jaotella neljänlaisiin osiin: valmistellut formaatit, rajatut formaatit sekä näiden alla kaksinpeli- ja moninpelijaottelu. Tässä kuitenkin lajittelemme formaatit seuraavanlaiset: valmistellut formaatit, rajatut formaatit sekä moninpeliformaatit. Näin siksi, että moninpeliformaatit ovat vähemmän suosittuja kuin kaksinpeliformaatit - ainakin Suomessa. Alla voit valita mieleisesi formaattilajityypi. Jos mietityttää mistä aloitat, niin todennäköisesti sinua kiinnostaa valmistellut formaatit.

TCG - länsimainen Duel Masters

Perusformaatti Japanin ulkopuolella, johon lukeutuu kaikki englanninkielellä julkaistut kortit, eli DM-01 - DM-12. Ehdottomasti suosituin formaatti Suomessa ja Aasian ulkopuolella ylipäätään, vaikka formaatti ei ole saanut uusia kortteja sitten vuoden 2006 marraskuun.

OCG - japanilainen Duel Masters

Perusformaatti Japanissa, johon lukeutuu kaikki koskaan japaniksi julkaistut kortit, eli myös TCG-formaatin DM-01 - DM-12 setin kortit, muutamaa englanninkieliseen julkaisuun muutettua korttia lukuunottamatta. Ei niin suosittu formaatti Suomessa, mutta täältäkin löytyy kourallinen pelaajia.

Hybridi - yhdistelmä -Duel Masters

Tätä formaattia on nähnyt pelattavan lähinnä Puolassa ja Singaporessa, joissa TCG-pelaajat ovat hakeneet uusia tuulia keskeytettyyn korttipelin yhä jatkuvan OCG:n puolelta. Tähän formattiin sisältyvät kaikki Japaniksi julkaistujen korttien lisäksi muutamat TCG:hen julkaistut OCG:sta muutetut kortit, eikä tällä formaatilla useinkaan ole minkäänlaista rajoituslistaa. Rajoituslistan tekeminen ei olisi kovinkaan mielekästä, koska sitten tästä tulisi lähinnä OCG-formaatti TCG-formaatin pakkakokorajoituksella (vähintään 40 korttia ja sekoitettava). Tämän formaatin sijaan suosittelemme kokeilemaan joko DM-13-, DM-17- tai mieluiten suoraan OCG-formaattia.

DM-13

Tämän formaatin ideana on kevyesti jatkaa TCG:tä muutamalla OCG-kortilla. Tätä formaattia pelataan lähinnä verkossa, koska vanhemmat kortit ovat suhteellisen kalliitta uusiin OCG-kortteihin nähden. Tämä formaatti käsittä japaninkieliset setit DM-01 - DM-13, joista suurin osa on nähty myös englanninkielisenä julkaistuna. Lähinnä seteistä DM-01 - DM-12 muutamat jommassa kummassa formaatissa yksinoikeudella julkaistut kortit vaihtavat paikkaa päikseen ja DM-13 tulee uutena tuttavuutena. Helpoin tapa maistaa OCG:ta, mutta Suomessa ei vielä ole fyysisesti tätä formaattia pelaavia.

DM-17

Sama idea kuin DM-13, mutta jatkaa vähän pidemmälle TCG:tä. Tätäkin formaattia pelataan lähinnä verkossa, ja OCTGN:n puolella tällä on varsin laaja pelaajakunta. Tämä formaatti syntyi alunperin Kaijudo Portal -pelialustan päivitysten loppumisen vuoksi, minkä vuoksi DM-17 oli siellä pitkään viimeisin setti, ennen kuin koko palvelu lopulta ajettiin alas. Suosittelemme kokeilemaan tätä formaattia jos OCG kiinnostaa, mutta tätä formaattia ei ainakaan vielä ole mahdollista pelata fyysisesti Suomessa. Etenkin jos sinua kiinnostaa pelata vain fyysisesti, kannattaa ennemminkin lähteä kokeilemaan OCG:ta kyseisen formaatin pelaajien avustamana.

Pauper

Kuten perusformaatti, mutta käytössä voi olla vain tavallisia kortteja (Common, ympyrälogo harvinaisuutena).

Silverblack

Kuten perusformaatti, mutta käytössä voi olla vain tavallisia ja epätavallisia kortteja (Common & Uncommon, ympyrä- tai “timantti”-logo harvinaisuutena).

Highlander

Pakassa on 60-70 yksittäistä eri nimistä korttia, mutta muutoin tämä ei eroa perusformaatista.

Komentaja (Commander)

Pakassa on 60-70 yksittäistä eri nimistä korttia, joista yksi on niin sanottu komentajakortti (Commander). Pakan sivilisiaatioina ovat komentajan väri-identiteettiä vastaava sivilisaatioyhdistelmä, jonka määrittelevät itse komentajakortin sivilisaatiot sekä se mitä sivilisaatioita kortti tukee tai minkä sivilisaatioiden kanssa sen kyvyt olisivat tuetuimmat. Esimerkiksi Survivor-kykyisen komentajan tai Elixia, Pure Blade Elementalin väri-identiteetti olisi viisivärinen ja Keeper of the Sunlit Abyssin vesi-valo-pimeys.

Kilpiä lisätään alussa kymmenen kappaletta normaalin viiden sijaan. Tätä formaattia pelataan 2-6 pelaajan kesken, mutta useimmiten tämä on moninpeliformaatti. Tarkoituksena on tehdä pelistä mahdollisimman mielenkiintoista ja hauskaa kaikille osapuolille, eikä vain yrittää voittaa muita. Formaattia harvemmin pelataan kaksinpelinä.

Buusterikoonta (Booster Draft)

Koontaformaateista ja ylipäätään rajatuista formaateista Suomessa pelataan lähinnä vain buusterikoontaa, jossa ideana on että jokainen pelaaja saa 4 tai 5 buusteria, joista jokainen osallistuja avaa aina samanaikaisesti yhden buusterin kerraallaan. Buusterista otetaan yksi kortti ja ensimmäisen buusterin kohdalla laitetaan kiertämään myötäpäivään, ja jokainen jatkaa yhden kortin valitsemista kunnes buusterin kortit ovat loppuneet. Avaataan uusi buusteri ja jos aikaisemmin avattuja buustereita kierrätettiin myötäpäivään, niin nyt niitä kierrätetään vastapäivään. Muussa tapauksessa avattuja buustereita kierrätetään myötäpäivään. Tämä jatkuu kunnes kaikki buusterit on avattu ja tyhjennetty. Tämän jälkeen jos avattiin neljä buusteria, lähdetään rakentamaan vähintään 30 kortin pakkoja ja jos avattiin viisi buusteria, lähdetään rakentamaan vähintään 35 kortin pakkoja. Pakasta ulos jääneet kortit menevät sivupakkaan, jonka avulla omaa pakkaansa voi muokata pelien välissä. Kommunikointi koonnan aikana ei ole sallittua (ellei erikseen sallittu), joten kaikki on pääteltävä eteenpäin annetuista ja itselle jaetuista korteista aina varsinaisen pakan kokoamisvaiheen loppumiseen asti. Suositeltu aikataulutus:

Koontavaihe - 25 minuuttia
Buusterin avaus ja 10 korttia: 40 s
9 korttia: 35 s
8 korttia: 30 s
7 korttia: 30 s
6 korttia: 30 s
5 korttia: 30 s
4 korttia: 20 s
3 korttia: 15 s
2 korttia: 10 s
Korttikatsaus valintojen jälkeen: 60 s
Toisto 4 kertaa

Pakanrakennusvaihe (vähintään 35 korttia) - 15 minuuttia

Peluutus - 2 t
Paras yhdestä -pelit: 20 min/peli

YHTEENSÄ 3 t

Suljettu pakka (Sealed Deck)

Jokaiselle pelaajalle jaetaan 4 tai 5 buusteria, joista rakennetaan vähintään joko 30 tai 40 kortin pakka riippuen siitä, mitä on päätetty. Tämä on nopeampi ja helpommin lähestyttävä formaatti kuin buusterikoonta; tästä jää kokoamisvaiheen taktikointimahdollisuus pois.

Yleensä aloittava pelaaja moninpelissä ei jätä nostamatta ensimmäisen vuoronsa vuorokorttia, koska aloittamisesta ei yleensä ole merkittävää etua. Käden uudelleen nostoihin on olemassa erilaisia variaatioita, mutta yksi yleisimmistä on seuraavanlainen: Ensimmäinen käden uudelleen nosto on ilmainen (ei käsikorttimäärän vähennystä), mutta sen jälkeen nostetaan aina yksi käsikortti vähemmän. Kortit, jotka vaikuttavat perusformaatissa molempiin pelaajiin, vaikuttavat tässä kaikkiin pelaajiin. Kortit, jotka vaikuttavat vain vastustajaan, vaikuttavat valittuun vastustajaan. Lisäksi itseensä vaikuttavat kortit vaikuttavat vain pelaajaan, jonka kortti on kyseessä.

Avoin peli

Formaattia pelataan kuten peruskaksinpeliformaattia, mutta pelaajia on vähintään kolme. Pelaajat voivat kohdistaa iskunsa ja kykynsä keneen tahansa muuhun pelaajaan. Voittajaksi julistetaan pelaaja, joka on viimeisenä jäljellä.

Joukkuepeli

Formaattia pelataan kuten peruskaksinpeliformaattia, mutta pelaajia on vähintään neljä, jotka muodostavat samankokoisen joukkueen. Joukkueet voivat kohdistaa iskunsa ja kykynsä mihin tahansa muuhun joukkueeseen. Voittajaksi julistetaan joukkue, jonka yksi tai useampi pelaajaa on jäljellä muiden joukkueiden kaikkien pelaajien kaaduttua.

Kaksipäinen jätti (Two-Headed Giant)

Tässä formaatissa on vähintään neljä pelaajaa ja parillinen määrä pelaajia. Kaksi pelaajaa muodostaa samanaikaisesti pelivaiheet läpikäyvän yksikön. Kaikki kaksinpeleissäkin yksilölliset alueet ovat kuitenkin yksilöllisiä, ja yksittäisiin pelaajiin vaikuttavat asiat vaikuttavat edelleen yksilöihin. Joukkueet voivat jakaa tietoa ja suunnitella yhdessä. Joukkue joka aloittaa jättää välistä ensimmäisen vuoron vuorokortin nostamisen. Kaikki pelaajat lisäävät alussa pakkansa päältä seitsemän kilpeä perusformaatin viidestä kilvestä poiketen. Loppuiskua joukkueeseen voi yrittää vasta kun molempien pelaajien kilvet on murrettu. Joukkue häviää kun molempiin pelaajiin on tehty loppuisku. Jos pariutuvat pakat on suunniteltu tätä formaattia silmällä pitäen, niin silloin molemmissa pakoissa saa olla yhteensä enintään neljä samannimistä korttia.

Joukkueen buusterikoonta (Team Booster Draft)

Muodostetaan kaksi kolmen pelaajan joukkuetta, ja molemmista joukkueista laitetaan vuorotellen pelaaja istumaan koontapöydän ääreen. Toisin sanoen pelaajan molemmin puolin on aina vastustajajoukkueen pelaaja. Kuten normaalin koontakierroksen aikana, niin joukkuekoontakierroksenkaan aikana ei saa kommunikoida muiden pelaajien kanssa. Kaikki informaatio päätellään saaduista ja eteenpäin pistetyistä korteista. Kun pakat on muodostettu, niin jokainen joukkueen jäsen pelaa kertaalleen jokaista vastustajajoukkueen pelaajaa vastaan. Joukkue joka saavuttaa enemmän voittoja, voittaa koonnan.

Joukkueen suljettu pakka (Team Sealed Deck)

Muodostetaan kolmen pelaajan joukkueita, joista jokaiselle jaetaan 10 buusteria. Näistä buustereista joukkue rakentaa yhdessä kolme 30 kortin pakkaa. Kolmikot pelaavat näillä pakoilla samanaikaisesti muita kolmikkoja vastaan. Otteluvoitto menee sille joukkueelle, jonka kolmikosta kaksi on voittanut ottelunsa toisen kolmikon pelaajaa vastaan.